Ademen... De lang vergeten sleutel tot jezelf goed voelen.

Category

Nourished Journal

Date

Jan 24, 2022

Kun je geloven dat er iets is dat je ongeveer 18 keer per minuut doet, 1080 keer per uur en 25.920 keer per dag, zonder er zelfs maar aan te denken? Ademen; essentieel voor het leven, maar als het slecht uitgevoerd wordt, kan het zorgen voor een disbalans, wat kan leiden tot disfunctioneren en een verward of ziek lichaam.

 

Hoewel voor sommige het idee van niet goed ademhalen raar klinkt omdat het iets is wat je automatisch doet vanaf de dag dat je geboren bent, is een disfunctionele ademhaling een probleem van de moderne wereld. Een probleem wat impact heeft op onze algehele gezondheid en welbevinden. Waarom weten zo weinig mensen hoe je correct ademhaalt? 

 

Wat bedoelen we als we het hebben over een correcte ademhaling? Correct ademen betekent ademhalen op een manier die fysiologisch optimaal is voor het lichaam. Het is de manier waarop je lichaam is ontworpen om te ademen. Met de vele eisen van het moderne leven hebben we de neiging hier verder en verder van af te wijken.

 

Borst versus Diafragmatische Ademhaling:

Wat de meesten van ons geneigd zijn te doen, is onze borst gebruiken om te ademen, in plaats van ons diafragma- en onze buikspieren. Als we via de borstkas ademen gebruiken we de spieren van onze borst, schouders en nek om lucht in onze longen te blazen. We hebben de neiging om kleine "slokjes" adem/lucht te inhaleren, in plaats van volledige en diepe ademhalingen naar de buik toe. We hebben ook de neiging om onze ademhaling vast te houden wanneer we angstig of gestrest zijn, en dit resulteert in een aangeleerde verkeerde ademhaling of gewoonte wat zorgt voor disfuncties in het gehele lichaam, om te beginnen met ons zenuwstelsel.

 

Borstademhaling plaatst een enorme hoeveelheid fysieke stress op nek-, schouder- en bovenrug en kan leiden tot klachten op deze gebieden. Daarnaast leidt het tot de deactivatie van de spieren waarmee we zouden moeten ademen, middenrif- en buikspieren, hierdoor worden deze spieren zwakker en vermindert de ondersteuning van je lage wervelkolom en dit vergroot de kans op lage rugklachten. Het goede nieuws is dat als we leren ademen met behulp van de diafragmatische ademhalingsmethode, je aanzienlijke gezondheidsverbeteringen kunt verwachten! 

 

Diafragmatische ademhaling ofwel een diepe buikademhaling houdt in dat je diep in je borst en longen inademt (en uitademt) waardoor je middenrif samentrekt en je buik uitzet. Wanneer je de diafragmatische ademhaling correct uitvoert lijkt het net of je lucht in een ballon zuigt en deze ziet uitzetten, en de lucht vervolgens naar buiten laat gaan om de ballon leeg te laten lopen. Dit vermindert de frequentie van onze ademhaling en maximaliseert de hoeveelheid zuurstof die ons lichaam binnenkomt en dat heeft heel veel voordelen o.a. tijdens het sporten.

 

Een groeiend aantal studies heeft aangetoond dat buikademhaling kan leiden tot meer ontspanning van het lichaam en zowel lichamelijke als geestelijke gezondheidsvoordelen biedt, waaronder:

+ Betere aandacht/focus,
+ Verlaagde cortisol- en stresslevels,
+ Vermindering van spanning in het lichaam,
+ Verbeterde hartslag en bloeddruk,
+ Minder angst en
+ Meer energie

Een andere factor waar we rekening mee moeten houden wanneer we denken aan het verbeteren van onze ademhaling, is dat we ervoor zorgen dat we goede lucht inademen. Door het wonen in een appartement, airconditioning en drukke open-plan kantoren zien we een toename in het gebruik van luchtverfrissers en plug-ins. Veel van de ingrediënten in deze producten bevatten schadelijke stoffen en studies tonen negatieve gezondheidseffecten aan, waaronder verslechtering van het immuunsysteem en hormonale functies. Als je frisse lucht nodig hebt, probeer dan een raam te openen in plaats van je lucht te vervuilen met chemicaliën uit een spuitbus of plug-in luchtverfrisser.

 

Als je op zoek bent naar een lekkere geur in je huis of kantoor, probeer dan een natuurlijk alternatief voor die chemische luchtverfrissers en plug-ins. Een voorbeeld hiervan zijn de Bondi Wash Mist Sprays. Geparfumeerd met natuurlijke Australische Bush-oliën is deze prachtige nevelspray niet-toxisch en het is bewezen dat deze sprays 99,9% van de ziektekiemen en bacteriën doden. Verkrijgbaar in vier heerlijke geuren:

 

Sydney Peppermint & Rosemary

Fragonia & Sandalwood

Lemon Tea Tree & Mandarin

Tasmanian Pepper & Lavender

 

Op zoek naar meer tips over het vinden van balans voor de juiste ademhaling, lees het artikel 'hoe creëer je balans in je dagelijkse routine' via deze link.