Drie Type Stress Waardoor Jij Je Misschien Niet Goed Voelt

Category

Nourished Journal

Date

May 30, 2018

Opgroeien in onze snelle, moderne wereld kan stressvol zijn. Je moet alle ballen in de lucht houden: werk, familie, sociale activiteiten, en de steeds groeiende aanwezigheid van technologie en sociale media kunnen het moeilijk maken om tijd te vinden voor rust en ontspanning. De ironie is dat we ons momenteel in een tijd bevinden waarin we toegang hebben tot meer informatie en bronnen over stressbestendigheid, mindfulness en meditatie dan ooit tevoren.

Vandaag de dag erkennen we de tol die emotionele stress eist, maar vergeten vaak dat stress gerelateerde aandoeningen een ophoping van drie verschillende soorten stress kan zijn. Elk daarvan kan de sympathische stressreactie van het lichaam teweegbrengen. Dit systeem controleert de vecht- en vluchtreactie en heeft invloed op de versnelling van het hartritme en de ademhaling, maar ook het tijdelijk stilleggen van de spijsvertering. En hier is de kicker, hoewel korte uitbarstingen van stress gunstig voor ons zijn kan een aanhoudende staat van stress leiden tot een leven en lichaam wat uit balans is. Ons sympathisch zenuwstelsel draait overuren! Deze sympathische dominantie ofwel chronische stress is een staat waarin velen van ons momenteel leven en kan een grote aanslag zijn op je gezondheid en welzijn.

Wat zijn de drie type stressoren die leiden tot sympathische dominantie?

1. Emotionele stress: dit kan betrekking hebben op relationele uitdagingen, de druk van slagen en het behalen van doelen, het vergelijken van onszelf en onze situatie met anderen, financiële druk, het grootbrengen van kinderen, het omgaan met een lastige collega of werkeloosheid. Emotionele stress hoort bij het dagelijkse leven, maar wat belangrijk is, is hoe we omgaan met deze stress.

Een van de beste manieren om emotionele stress onder controle te krijgen is door middel van mindfulness en meditatie. Forbes-magazine meldt dat deze twee eenvoudige technieken angst kunnen verminderen, een depressie kunnen voorkomen en onderdeel van behandeling kunnen zijn. Het zorgt voor een hogere tevredenheid van je eigen lichaam en verbeterde cognitie. Start bijvoorbeeld met 10 minuten mediteren als je ‘s ochtends opstaat, voordat de (hectische) dag begint. Onze favoriete GRATIS meditatietool? De Insight Timer-app. Met duizenden gratis begeleidende audio-meditaties en muziek opties. Je kunt zelfs je eigen ‘ping’ kiezen om je uit die blissvolle staat te wekken.

2. Fysieke stress: ja, dit is precies wat je denkt dat het is! Fysieke stress is letterlijk een belasting of last die op ons lichaam wordt uitgeoefend. Dit kan een slechte houding zijn, je slaaphouding, te lang zitten, niet genoeg bewegen/sporten, te veel en te zwaar sporten, verwondingen en ongelukken en zelfs het geboorteproces!

Wij tackelen dit type stress met een combinatie van technieken. Onze lichamen zijn ontworpen om te bewegen en dus is dagelijkse activiteit belangrijk! Probeer cardio, krachttraining en flexibiliteit training te combineren. Wij trakteren onszelf ook regelmatige op een massage en laten ons behandelen door een chiropractor. Beide zorgen ervoor dat de geaccumuleerde fysieke stress van je spieren, ruggengraat en zenuwstelsel vermindert.

3. Chemische stress: is niet iets waar veel mensen aan denken als het gaat om het aanpakken van een uitgeput lichaam, burn-out en andere stress gerelateerde stoornissen. "We worden letterlijk omringd door giftige stoffen in ons voedsel, water, huizen en zelfs in onze persoonlijke verzorging en de cosmetica die we op onze huid aanbrengen", meldt de Australische toxicoloog Dr. Peter Dingle. Chemische stress is een zeer reële vorm van stress die een enorme impact kan hebben op het vermogen van ons lichaam om gezond en veerkrachtig te zijn.

Bewustwording en eliminatie zijn de sleutel tot het verminderen van chemische stressoren. Begin met het lezen van labels op producten. Zorg ervoor dat je voedsel-, shampoo-, make-up- en reinigingsproducten zijn gemaakt met ingrediënten afkomstig uit de natuur, niet alleen ingrediënten met cijfers en chemicaliën. Ga stap voor stap en doe een badkamer, keuken & washok detox. Vervang lege of bijna lege producten door een veilig, natuurlijk alternatief. Als je niet zeker weet wat 'veilig' of 'natuurlijk' is ga dan naar de website van Nourished Nederland. We besteden honderden uren aan onderzoek naar ingrediënten, producten en merken, zodat jij dat niet hoeft te doen! Je kunt eropvertrouwen dat alle producten een streng selectieproces hebben doorlopen en de beste low-tox optie op de markt is.

Het komt erop neer dat we dagelijks allemaal stress ervaren in ons leven en we dit nooit volledig kunnen vermijden. We hebben echter wel het vermogen om bewuste keuzes te maken om stress te managen, beperken en soms vermijden. Het maken van kleine veranderingen in je dagelijkse levensstijl is het antwoord op chronische stress, maar zorgt ook voor een verschuiving bij de mensheid in zijn geheel. Ieder van ons kan helpen een vreedzamere, aangenamere wereld om ons heen te creëren.

Comments

It takes a lot of courage to write the first comment, but we believe in you!

Post a new comment