Vegan, een woord dat we vooral associëren met een dieet. Inmiddels gaat veganisme verder dan wat er op ons bord ligt en bereikt de ontwikkeling steeds meer sectoren. In deze speciale Trend Snack editie voor Nourished neemt Trend Forecaster Lieke Dols je mee in de groeiende trend van een plantaardige levensstijl.
Van eco-status naar eco-schaamte
Duurzaam consumeren is hot topic. Bewuste en goede keuzes maken wordt steeds makkelijker en betaalbaarder. Ook voelt het goed, het aanschaffen van een duurzaam product. Langzaam bereikt deze eco-status het volgende level: eco-schaamte. Want waarom zou je niét kiezen voor eco?
De eerste eco-schaamte golf is overgewaaid vanuit Zweden met het begrip ‘flygskam’. Dit woord dekt de lading van het tegenstrijdige gevoel dat je kan ervaren als je in een vliegtuig stapt op weg naar je tropische bestemming, wetend dat er minder milieubelastende alternatieven zijn om je te verplaatsen.
Het zijn niet meer de verre reizen, nieuwste gadgets en duurste items die voldoening geven. Het tijdperk van altijd meer willen maakt plaats voor minder: minder vliegen, minder consumeren, minder afval, minder vervuiling. Minder, maar beter. Beter voor het milieu, de mens, de dieren. Beter voor de aarde.
Een plant-based lifestyle gaat verder dan wat je eet
De groep eco-consumenten die plantaardig denken- en doen wordt steeds groter. Hoewelfood leidendis in deze movement, worden er meer en meer sectoren ontketent: beauty, fashion, interieur en hospitality. Deze vijf inspirerende voorbeelden uit verschillende hoeken die laten zien dat de toekomst steeds meer plant-based wordt:
- Met Marcel’s Green Soap maak je niet alleen je lichaam op een natuurlijke manier schoon, maar ook je huis. Marcel’s wens voor meer milieuvriendelijke producten startte een experiment in zijn eigen woonkamer. Inmiddels heeft hij een collectie van 100% vegan zepen met unieke geuren en gerecyclede verpakkingen.
- Homebrand Buffy maakt veganistische beddengoed. De 100% plantaardige dekbedden zijn gemaakt van natuurlijke eucalyptus houtpulp, zowel voor de vulling als voor de behuizing en draden wat het product volledig biologisch afbreekbaar maakt. De manier om van je slaapkamer een comfortabele en earth friendly plek te maken om bij weg te dromen.
- De mode industrie behoort tot de drie meest vervuilende industrieën ter wereld (met de vleesindustrie op nummer één en olie industrie op nummer twee). Afgelopen jaar vond de eerste Vegan Fashion Week ter wereld plaats in Los Angeles met een missie die veel verder reikt dan eco-leer en faux fur. Het initiatief biedt een platform voor designers en innovators die zich inzetten voor vernieuwing in het productieproces, materiaalgebruik en consumentengedrag. Van appel-leer tot garen van ananas, maar ook beauty van plantaardige ingrediënten. Met events, shows, lezingen en panelgesprekken maken de vegan creatives een eind aan uitbuiting van dieren voor onze kleding en zetten zij nieuwe mogelijkheden voor een duurzame, diervriendelijke mode industrie op de kaart. (Tip voor de modeliefhebbers: je kan nu ook vanuit je huiskamer afreizen naar Los Angeles en virtuele events bijwonen over dit onderwerp.)
- Wil je jouw plant-based lifestyle mee op reis nemen? Overnacht dan in ‘s werelds eerste vegan hotelkamer in het Hilton Londen. Vrij van leer, veren en andere dierlijke materialen. Een kamer die helemaal natuurlijk is, van een plantaardige keycard tot ecologische stationery en een vegan mini-bar.
-
Ook Colgate gooit het over een andere boeg. Het wereldwijd bekende tandpasta merk introduceerde onlangs de ‘smile for good’ lijn met plantaardige mondverzorging waarmee het merk een eerste stap zet in het aanbieden duurzamere keuzes. Met natuurlijke ingrediënten, transparantie over het productieproces en recyclebare verpakkingen laat het merk toewijding zien voor het verkleinen - of zelfs elimineren - van hun footprint.
Een nieuwe generatie purpose merken
Het mooie aan deze ontwikkeling is het opstaan van een nieuwe generatie ondernemers met een ijzersterke missie voor een gezonde en schone toekomst. Zij omarmen imperfectie, laten zien dat zij nog niet zijn waar ze naartoe streven en ook nog niet altijd het antwoord hebben op de grote klimaatverandering-vragen. Wel geloven zij dat het anders kan en ze stap voor stap dichterbij hun purpose komen. Zonder greenwashing en een gelikt marketing verhaal weten deze ondernemers het aanbod duurzame, natuurlijke en diervriendelijke producten enorm te vergroten. Zij zorgen voor een positieve impact in hun industrie vanuit het hart.
Trend Snack is de veranderende tijdsgeest in woord en beeld door Lieke Dols en Lisa Winters.