Nourished Journal

Gen Z’s vloeibare kijk op gender die de beautywereld op zijn kop zet

Mar 15, 2023

Gen Z’s vloeibare kijk op gender die de beautywereld op zijn kop zet

Sociale media hebben voor jongeren de deuren verder geopend om te experimenteren met gender, identiteit en uiterlijk. Voor de Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, is genderidentiteit veel flexibeler en fluïdegeworden, wat soms haaks staat op de traditionele man-vrouw rollen die in onze samenleving worden aangenomen. Kenmerkend voor deze generatie is dat zij niet vies zijn van het doorbreken van taboes. Zo praten zij openlijker over mentale struggels, seksualiteit en geaardheid. Zij plaatsen zichzelf, en daarmee anderen, minder snel in een hokje. Dit heeft geleid tot een verlangen naar meer inclusiviteit in de fashion en beauty industrie, waarbij Gen Z als consument de voorkeur geeft aan een aanbod dat zich niet beperkt tot het gestandaardiseerde man-vrouw assortiment. The Forward Club heeft voor Nourished uitgezocht wat de impact gaat zijn van Gen Z op de beauty industrie en welke invloed de veranderende kijk op gender heeft. Benieuwd? Zeker even verder lezen!

De definitie van beauty anno nu

Allereerst de definitie van ‘beauty’ in de Oxford dictionary. Deze geeft nog steeds een vrouwelijk en op leeftijd gebaseerde uitleg van het woord. Het komt erop neer dat een jeugdige uitstraling bij de vrouw als ‘beauty’ gezien wordt en meer niet. Ook wordt er bij veel productverpakkingen en productnamen benadrukt op starre genderverwachtingen door te leunen op termen zoals ‘oneindige jeugd’ bij vrouwen en spierkracht en ‘mannelijkheid’ bij mannen. Veel merken beginnen dit nu tegen te spreken door geen ‘standaard’ modellen meer te gebruiken die aan de ouderwetse beauty standaarden voldoen. Onder andere door realistische beelden te laten zien van een oudere en/of onzuivere huid of niet het ‘perfecte’ figuur.

+ Ere Perez is een goed voorbeeld van een merk wat dit goed begrijpt. De modellen die zij gebruiken zijn zowel mannen als vrouwen, van verschillende leeftijd en met verschillende huidskleuren. Al deze modellen zijn mensen die of voor Ere werken of op een andere manier een relatie hebben met het merk.

+ Nourished heeft een eigen lijn ontwikkeld genaamd Nourished Daily waarbij zij persoonlijke verzorgingsproducten hebben ontwikkeld met een geur die zowel mannen als vrouwen aanspreekt. Een uniseks lijn, voor jong & oud, zodat iedereen in het huishouden de producten kan gebruiken. For every body, every day. 

Beauty als expressie van identiteit

Producten voor vrouwen beginnen minder gericht te zijn op het creëren van een onrealistisch uiterlijk. Juist nu zijn we meer gefocust op een natuurlijk uiterlijk en gezondheid. Dit zie je terug in bijvoorbeeld producten waarmee je sproetjes kunt nabootsen maar ook het gebruik van blush voor een natuurlijke gezonde look. Toch zie je nu ook precies het tegenovergestelde, namelijk extremere producten waarmee je je identiteit juist kunt benadrukken. Neon kleuren, glitters of steentjes voor je ogen of hele donkere en zware make-up. Deze twee uitersten worden vooral ook vaak gecombineerd. Neon roze oogschaduw wordt bijvoorbeeld gedragen zonder andere make-up en juist met nep sproetjes.


Producten voor mannen gaan ook deze richting op maar lopen nog wel achter. De beauty en persoonlijke verzorging industrie begint nu steeds toegankelijker te worden voor de man. Er zijn steeds meer merken gericht op het maken van mannen verzorging en make-up. Deze merken hebben onder andere uitgebreide handleidingen en zelfs huidanalyse apps, om de man nog meer te verwelkomen in de beautysector.

Het stukje identiteit uitstralen doen mannen bijvoorbeeld met producten zoals nagellak en verschillende haarstijlen. Er zijn rappers die samenwerkingen aangaan met nagellak merken, maar ook Brad Pitt heeft recent zijn eigen skincare lijn uitgebracht gedoeld op natural aging.

Multifunctionaliteit voorop

In het algemeen worden producten neutraler en multifunctioneler. Het 10 stappen ochtend en avondritueel is vervangen door 1 tot 4 goede vaste producten met meestal ook nog multifunctioneel gebruik. Het 3 in 1 douche product was eerst een no-go maar zo’n product bevat nu juist veel van de huidige normen en waarden: het is duurzaam, simpel, vaak ook natuurlijk en inclusief. Daarnaast is het financieel aantrekkelijk en neemt het minder ruimte in beslag in je badkamer.

Verzorgingsproducten krijgen door ondere andere het multifunctionele gebruik een neutraler uiterlijk, het overdreven roze uiterlijk voor de vrouw en het blauwe voor de man is niet meer. Zo worden alle producten dus gender vriendelijker en dus toegankelijker voor de ‘mens’. Gen Z zet geen masker op en plakt ook geen label op zichzelf, de identiteit wisselt met de dag en je stemming weergeven door middel van onder andere make-up is dan ook hét ding. Ook wel de: “doen waar je zin in hebt” mentaliteit. Het is nu de uitdaging voor bouwbedrijven om hier een passend aanbod in te bieden. Denk aan producten waarmee je kunt spelen met heftigheid van kleur of dekking en producten die bestemd zijn voor zowel een huid met rimpels, onzuiverheden en haar. Het is duidelijk dat Generatie Z het rauwe, het ongepolijste en het unieke van elk persoon vooropstelt.

Ook Nourished speelt hierop in en zij hebben een scala aan multifunctionele producten en make-up die je kunt opbouwen:


+ Eén van de favorieten is de Activator 7 face + body + hair oil, een multifunctionele olie die iedereen nodig heeft voor zijn of haar huid, haar, om make-up te verwijderen, voor een heerlijke massage en zelfs als glijmiddel.

+ De Carrot Colour Pots zijn een goed voorbeeld van make-up producten die multi-inzetbaar zijn. Te gebruiken als cream blush, oogschaduw en liptint.

+ Ook worden producten in de haarverzorging steeds vaker multifunctioneel
ingezet zoals de Hair Hydratant Ultra +. Deze functioneert als een conditioner, haarmasker, leave-in crème als bescherming wanneer je warme stylingtools gebruikt, styling crème en curl definer.

Wil je meer weten over multifunctionele make-up? Lees dan: Hoe en waarom gebruik je multifunctionele make-up producten.