An Ayurvedic Detox

Category

Nourished Journal

Date

Jun 29, 2022

Detoxen of je het nou doet op gebied van voeding, huidproducten, haircare of andere wijze, het heeft een onwijs positief effect op je mind & body! Dit artikel zal zich focussen op een Ayurvedische detox die je doet door middel van een mono-dieet.


De Indiase gezondheidsleer Ayurveda raadt aan twee keer per jaar te reinigen. Heb begin van de herfst en lente zijn het perfecte moment om afvalstoffen in je lichaam te lozen. Na een detox voel jij je fit en vol energie zodat je het nieuwe seizoen aan kan. En wist je dat een detox de perfecte voorbereiding is op een zwangerschap? Wanneer jij (en je partner) in balans zijn heb jij de meeste kans om een gezond kindje ter wereld te brengen.

 

Waarom is reinigen volgens de Ayurveda belangrijk?

Afvalstoffen worden in Ayurveda ama genoemd. Tijdens een detox is het hoofddoel hiervan af te komen. Daarmee zorg je ervoor dat jouw lichaam kan reageren hoe het hoort te reageren. Zie het als een glazen bril waar je helder doorheen kunt kijken. Met veel afvalstoffen kijk je door een bril die bevuild is met boter. Je ziet troebel en kunt daardoor niet adequaat reageren. Dit kost jouw lichaam erg veel energie en kan leiden tot vervelende klachten. Zie de reiniging als een APK voor je lijf die je twee keer per jaar doet.

Door je lichaam rust te geven in de vorm van dit mono-dieet, stimuleer je het zelfhelend vermogen en reinig je jouw spijsverteringsysteem. Je verteert alle afvalstoffen zodat je lichaam in balans komt. 

 

Hoe herken je afvalstoffen in je lichaam?

Herken je jezelf in dit onderstaande rijtje? Dit duidt er op dat er te veel afvalstoffen in je systeem zijn. Doe een Ayurvedische detox, aan het begin aan een seizoenswisseling of op een ander moment. Voel wanneer jij het nodig hebt. Je zult je fitter en energieker voelen en afkomen van je spijsverteringsklachten. Beloofd!

  • Moeite met opstaan
  • Weinig energie
  • Wit laagje op je tong
  • Gestopt met anticonceptie
  • Last van je gewrichten
  • Huidklachten
  • Spijsverteringsklachten zoals: opgeblazen gevoel, diarree of constipatie

 

Wat houdt een ayurvedische detox precies in?

Er zijn tal van manieren waarop je kunt detoxen en je kunt zelf kiezen hoe groots je dit wilt doen. Een detox kan zijn het stoppen met nuttige van koffie en witte suikers, wellicht stop je ook met het eten van dierlijke producten en tarwe of kies je ervoor om te stoppen met het gebruik van synthetische beautyproducten. Wil je echt goed aan de slag, doe dan een driedaagse kitchari cleanse. Dit is een mono-dieet waarbij je drie dagen kitchari eet en alleen warm water en kruidenthee drinkt. 

De basis van het recept kitchari is gele mungdahl, oftewel gespleten mungbonen. Mungbonen zijn boontjes die een schrapende werking hebben in je darmen en veel gebruikt worden in de Ayurveda. Ze schrapen afvalstoffen los en deze verlaten je lichaam via de ontlasting. Het woord mungbonen doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar wanneer ze laat ontkiemen krijg je taugé. Dat is je wellicht welbekend.

Een Ayurvedische reiniging kenmerkt zich door het eten van soepen, mungbonen en het gebruik van specerijen. De focus ligt namelijk op het behouden en verkrijgen van een goed verteringsvuur. Op deze manier kunnen alle afvalstoffen goed verteerd worden.

Het is geen reiniging waar je een hongergevoel aan over houdt, we gaan voor volwaardige en warme ingrediënten waarbij je leert luisteren naar je lichaam.

 

Recept voor kitchari

Kitchari is de basis van het reinigingsdieet. Je kunt alleen dit eten of er groenten aan toevoegen. Kies het liefst voor groene groenten als spinazie, courgette, broccoli en venkel. Deze werken het meest reinigend. Een zomertip garneer je kitchari met geraspte kokos of verse koriander.

Ingrediënten voor ong. 2 porties:

100 gram dahl (gele mung boontjes zonder het groene velletje)
Basmati rijst
Groenten: spinazie, wortel, broccoli, courgette, prei (ui en knoflook mogen ook, maar liever niet te veel)
1 theelepel hing
1 theelepel mosterdzaadjes
1 theelepel komijn
1 theelepel kurkuma
Verse gember
Verse koriander
Himalaya zout

Aan de slag!

  1. Doe 100 gram dahl in een pan met ruim water, voeg een theelepel hing toe en breng aan de kook;
  2. Wanneer het water kookt, voeg je 100 gram rijst toe;
  3. Snijd de gekozen groenten klein;
  4. Verhit 1-2 eetlepels ghee in een pan. Voeg 1 theelepel komijn en 1 theelepel mosterdzaad aan toe (heb je de detox box gebruik dan nu de kitchari kruiden en/of 2 tl KKV thee). Wanneer de mosterdzaadjes beginnen te springen, voeg je 1 theelepel kurkuma toe en een eetlepel geraspte gember;
  5. Fruit de ui en knoflook in de ghee met de specerijen en voeg vervolgens de rest van de groente toe en een klein scheutje water;
  6. Laat de groente vijf minuten koken en voeg dan toe aan de rijst en dahl. Laat het geheel koken tot de rijst, dahl en groente gaar zijn. (de gele boontjes moeten uit elkaar vallen);
  7. Breng het gerecht op smaak met zout en garneer met verse korianderblaadjes en geraspte kokos en/of sesamzaadjes. (kokos en sesamzaadjes kun je even kort roosteren).

Dit artikel is geschreven door Eline van Dandelien. Een holistische praktijk op gebied van Reiki & Ayurveda dat je kan helpen van vermoeidheid en hormonale klachten naar meer energie en een leuke moeder (to be).

 


Meer informatie over Eline en haar coaching vind je op www.dandelien.com of volg haar op Instagram @dandelien.ayurveda voor gemakkelijke Ayurveda tips en recepten!